Dzisiejszy cytat dotyczy dyscypliny, a właściwie „aktywnej dyscypliny”. Dyscyplina według Marii Montessori tym różni się od zwyczajowego rozumienia tego pojęcia, że kładzie nacisk na proaktywne działanie dziecka. Innymi słowy polega ona na tym, że dziecko przyswaja zasady i czuje, że jest odpowiedzialne za swoje działania.
Taką „aktywną dyscyplinę” (dzisiaj powiedzielibyśmy: samodyscyplinę) można realizować, gdy dziecko
jest panem samego siebie, dzięki czemu może kontrolować siebie wtedy, kiedy musi przestrzegać życiowych zasad*.
Pozwala mu to rozwinąć niezależność, co podkreślała Maria Montessori pisząc:
Dzieci pracują same z siebie i dzięki temu osiągają aktywną dyscyplinę oraz niezależność we wszystkich codziennych czynnościach, tak jak dzięki codziennym zdobyczom postępują w rozwoju intelektualnym**.
Dalej pisze dr Montessori o konsekwencjach tak stosowanej aktywnej dyscypliny:
Kierowane przez inteligentnego nauczyciela, który czuwa tak nad ich rozwojem fizycznym, jak i intelektualnymi i moralnymi postępami, dzieci za pomocą naszych metod są w stanie wspaniale rozwinąć się fizycznie, a ponadto rozwija się w nich — w całej swej doskonałości — dusza, która cechuje istotę ludzką.
Źródła:
* Maria Montessori (1967). Discovery of a Child. New York: Ballantine Books, p. 49.
** Maria Montessori (2012). The Montessori Method. Trans. H.W. Holmes. Memphis: General Books LLC, p. 109.
Fotografia: Depositphotos.com / © Sewcream
Kliknij TUTAJ, aby pobrać obrazek (format gif)
aktywna dyscyplinacytatcytaty z Marii MontessoridyscyplinaOdkrycie dzieckarola nauczycielarozwój duchowysamodyscyplinaThe Montessori Method
Kursy Montessori w Polsce
Karty trójdzielne DIY - zwierzęta gospodarskie
Karty trójdzielne DIY - zwierzęta gospodarskie